Case Vejen Kunstmuseum

Montrar ger nytt liv åt keramiksamlingen på Vejens konstmuseum

Vejen konstmuseum är känt för sin stora samling av danskt stengods och konstnärskeramik från 1890 till idag, och museichef Teresa Nielsen har genom åren sökt till Danska konststiftelsen för keramik för  deposition både på museet och  stadshuset  – som utställning för museet.

Danska konststiftelsens stipendiekommitté för konsthantverk och design hade lagt märke till  stadens engagemang för  keramik.  Utskottet ville att de många stora keramiska fyndigheter som gjorts  i  Vejen de senaste åren skulle komma medborgarna till godo  .  Därför  gav  danska konststiftelsen  staden 2019 en monter till  det nybyggda rådhuset. I den skulle  presenteras keramik deponerad  från kommittén till Vejen kommun.

Danska konststiftelsen gav  utställningsarkitekten och designern Mads Kjædegaard i uppdrag att rita en skräddarsydd monter för Vejen rådhus. Mads Kjædegaards bud hämtade inspiration från desevognen, som är den monter där krukmakarna lägger  plankorna med keramiken på tork innan den ska brännas . Den berömda arkitekten och designern har gjort utställningsdesign och inventarier för ett stort antal kritikerrosade utställningar på landets största museer,  inklusive  Louisiana,  Statens Museum för Kunst, Arken och Trapholt.

 

När produktionen av vitrinskåpet startade  anslöts  Vejen konstmuseum, eftersom museets personal ansvarar för skötseln av de deponerade keramiska verken. Teresa Nielsen säger:
"Det var viktigt för       museet att vi fick en flexibel monter som var lätt att arbeta med    . Det unika är att du  enkelt kan  flytta runt i hyllorna och ställa in  ljuset beroende  på hyllans placering – de kan till och med dras loss från bakväggen att  ljuset kan falla ner till  bakvägg. Det ger en lättare och luftigare bokhylla   , där du kan få hyllorna som keramiken står på att flyta.  Montern på Vejen rådhus är  också en utställning som pekar betraktaren i  riktning mot Vejens konstmuseum, om du vill se mer keramik.

Mads Kjædegaard utvecklade i nära samarbete med Teresa Nielsen en flexibel monter som gör det enkelt att byta ut verken:
– Jag gjorde vitrinskåpet som presentatörsfack, där Teresa    kunna placera föremålen och skapa den atmosfär hon ville ha  .  Med en utställning vet du vilka artefakter  som ska stå var. Med vitrinskåpet  visste jag inte  , för det är Teresa som väljer vad  hon  ska ställa ut. Mitt jobb var att rita huset  som  saker kunde bo i.

Det 2,2 m höga och 3 m breda vitrinskåpet av stål, trä och glas tillverkas av AM Metal i Ribe och Special-Snedkeriet i Askov.  Idag kan den upplevas av alla nyfikna besökare och  stadens medborgare på  bottenvåningen i Vejen rådhus.  

I montern  presenteras samtida keramik, medan intresserade kan flytta till   konstmuseet för att få tillbaka den konsthistoriska kopplingen till  1880-talet och särskilt det tidiga danska stengodset.  På rådhuset   visas  verk av de kända saltglasyrmästarna, keramikerna Hans och Birgitte Börjesen, som finns representerade i  stadsbilden med en keramisk  skylt  från Vägstationen till konstmuseet låg som chaussésten i stenläggningen. Med andra ord finns det  täckning för stadsnamnet: Kärleken till  keramik går  bokstavligen  genom Vejen och binder  samman staden.

Vitrinskåpet som scenograf av konsten

Vitrinskåpet som scenograf av konsten

Vitrinskåpet som scenograf av konsten

Sedan 2019 har Vejen konstmuseum engagerat sig i en stor ny byggnad som möjliggjorts genom en donation från A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. I detta sammanhang skulle museet få nya montrar för Keramiksamlingen. Teresa Nielsen hade blivit så exalterad över att arbeta med montern i stadshuset att hon bad Mads Kjædegaard att anpassa konceptet för användning på konstmuseet:
"Mads fortsatte att arbeta med desevogn-tanken. Hyllorna är flytande och det är lätt att byta ut verken. Det finns inga användningsverktyg när du lägger in nya hyllor. På så sätt kan du kontinuerligt röra dig när nya verk läggs till eller något behöver lånas ut. Det ska vara en levande utställning.

Medan montern på Vejen rådhus är 70 cm djup, är Keramiksamlingens monter bara 40 cm djup, så de passar utställningsutrymmet. Det ligger i taket på den tidigare skolan för bildkonst, där rummet är kantat med 20 meter showcases runt väggarna. Återigen görs produktionen i samarbete med AM Metal – och denna gång tillsammans med Ohrt Interior från Vejen.

Mads Kjædegaards nästa uppgift var att formge fyra montrar för keramik av Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Skulptören är Vejen Konstmuseums huvudperson. Museet grundades 1924 som ett separat museum för honom, och samlingen av hans experimentella keramik är en av museets stöttepelare.

De fyra montrarna är mer monumentala. De spelar tillsammans med NHJ-hallen, som är en del av det gamla museet med röda väggar, fina paneler, takfönster och målningar i guldram. Hallen byggdes som en ateljé för Niels Hansen Jacobsen, och den krävde ett annat formspråk:
– Det är en annan stämning i NHJ-hallen än i utställningsrummet på vinden, där montrarna är mer råa med trädetaljer. Här förfinade vi skyltfönstren lite för att passa den speciella atmosfären i hallen. Tanken var att göra dem moderna utan att göra dem främmande, säger Mads Kjædegaard.

Nu senast har Mads Kjædegaard lagt sista handen vid ett antal montrar som just nu är under produktion och som kommer att presentera statyetter i brons, gips och andra material i den halvhöga källaren i den nya byggnaden som kallas M-huset.

Alla montrar är gjorda så att utställningarna kan förändras och utvecklas, men endast montrarna i det speciella utställningsområdet i källaren kan demonteras och tas ner vid behov. De andra är en vanlig del av inredningen.

Displaymonterbelysning gör stengodsglasyrlek

 

Displaymonterbelysning gör stengodsglasyrlek

Under arbetet med att rita montrarna visste Mads Kjædegaard exakt vilket ljus han ville ha i montrarna. I sitt sökande efter den perfekta lampan stötte han på den lilla diskreta platsen från Ljusdesign.
– Jag letade efter en plats som var så diskret som möjligt. Jag arbetar utifrån att det är artefakterna som står på spel, min design ska inte peka på mig, men i det här fallet presentera keramiken. Lampan från Ljusdesign levde upp till detta, säger Mads Kjædegaard och tillägger:
"Spotlamporna är flexibla och kan enkelt flyttas, vridas och vridas, och de kan skruvas individuellt upp och ner i styrka så att eventuella luxkrav kan uppfyllas. Det är lätt att byta linser på dem, så spridningen av ljus förändras, och detta ger goda möjligheter att göra fin belysning. Ja, och det var inte oviktigt att de kunde konkurrera med priset.

Mads Kjædegaard kontaktade Jens Lind, chef för Gobo, som är distributör av det svenska varumärket i Danmark och norra Europa.

Gobo, som levererar belysningsutrustning till museer och andra utställningslokaler, har sålt Ljusdesign i 10 år, och enligt Jens Lind har det svenska varumärket fulländat lampan för utställningsändamål genom åren:
"I mer än 30 år har Ljusdesign levererat högkvalitativ monterbelysning till museer runt om i världen. De har tagit teaterplatsernas kvaliteter och gjort miniatyrversioner som gör dem optimala för att stärka berättandet på utställningar. 

En avgörande fördel med lamporna är att de är så små att de sätts in i vitrinskåpet – på baksidan av den främre ramen.
– Ofta dör saker i en monter. Du kan försöka placera ljuset under hyllan, högst upp eller framför vitrinskåpet. Men det är irriterande när man står framför ett utställningsobjekt och skuggar det själv. Dessa små lampor är monterade inuti föremålen, vilket säkerställer att du inte står i ljuset. Det orsakar inte heller någon bländning, säger Teresa Nielsen.

Och så väcks keramiken till liv: " Stengodsglasyren kräver ett starkt ljus, du måste kunna se att det finns ett spel i den – och det får du inte genom att sätta en lampa högst upp i en monter med ett allmänt ljus", säger Teresa Nielsen.

När museichefen kallar lampan från Ljusdesign för en uppenbarelse beror det också på att den är lätt att arbeta med: " Det är intuitivt att arbeta med lamporna. De kräver varken verktyg eller expertis. Lamporna sitter på en skena och kan enkelt klickas av och flyttas runt.

Dessutom har det varit viktigt för Teresa Nielsen att lampan tillverkas nära Danmark:
"Det hållbara inslaget var viktigt för oss. Att lampan tillverkas i Sverige gör att den kan repareras. Det är inte bara en annan sak från Langbortistan som du måste kasta bort.

Mads Kjædegaard har samarbetat med Jens Lind från Gobo kring monterbelysningen. Och han var nöjd med sparringen han fick av Jens Lind, som har många års erfarenhet av ljussättning och berättande på museer:
"Jens Lind är en bra partner, han förstår uppgiften och han vet vad han pratar om. Han visste till exempel hur många lampor jag behövde, eftersom han har kontroll över dimensionering i förhållande till kraft och transformatorer. Och så fick jag en riktigt bra service på Gobo. De lånade mig flera produkter och förklarade möjligheterna för mig och de har gett mig bra priser.

Ljuset som berättare

Showcase lighting handlar om att stödja en berättelse, och som utställningsarkitekt och designer är Mads Kjædegaard van att arbeta med ljus som berättare.
– Ljuset är otroligt viktigt för hur vi uppfattar saker och ting – både ljuset i utställningen och inne i montrarna. Ljuset styr stämningen. Du kan till exempel göra det dramatiskt och påpeka att här finns något extraordinärt - precis där ljuset samlas.

Det handlar om att använda rätt belysning på rätt sätt:
"Du kan definiera saker. Om du har glänsande föremål och bara knackar ljus på dem, suddar du objektets form, men om du sätter ljuset rätt uppfattar du avrundning, texturer och färger.

Ljuset kan hjälpa museibesökaren att navigera i keramikutställningarna:
"Du kan också använda ljuset för att bilda grupper inom en större samling. Du fokuserar lite ljus på till exempel fem objekt och gör det lite mörkare innan du når nästa objekt, så att det inte blir en enhetlig yta och liknande upplysta objekt.

Och här gynnades den lilla platsen från Ljusdesign:
" Det är avgörande att ljuset inte är tröttsamt. Sätter du bara på en stor lampa i vitrinskåpet tröttnar ögat, men med lampan från Ljusdesign har du möjlighet att differentiera ljuset så att ögat kan vandra.

Det finns något att se fram emot när det nyrenoverade museet slår upp portarna i vår och fyller hela huset med verk ur den egna samlingen. Du kan njuta av museets unika keramiksamling vackert iscensatt i de nya utställningarna från källare till tak och fördjupa dig i den unika samlingen av konstverk - främst från tiden runt år 1900, den danska symboliken.

Öppningsutställningen på Vejen konstmuseum pågår till januari 2023, då den ersätts av en specialutställning med verk av målaren Ejnar Nielsen.

Faktaruta

Skyltfönstren

Alla montrar är designade    av utställningsarkitekten och formgivaren Mads Kjædegaard och producerade av  AM Metal, Special-Snedkeriet och Ohrt Interior.

Mads Kjædegaard är utbildad arkitekt och designer från CPH Design och Royal  Academy. Hans portfölj innehåller ett brett utbud av  utställningsdesign och möbler  för utställningar på landets största konstmuseer, särskilt i Louisiana, där Mads Kjædegaard har varit utställningsarkitekt  löpande.  sedan 2007. Detta har resulterat i en rad  fina recensioner, som lyfter fram Mads Kjædegaard för hans starka iscensättningar.

Vejen konstmuseum

 Vejens konstmuseum rymmer en unik samling av dansk symbolik och jugend från tiden runt  år 1900.

Museet  grundades  1924 som  skådeplats för skulptören och keramikern Niels Hansen Jacobsens livsverk.  Under de senaste 20 åren har samlingen mångdubblats kring Niels Hansen Jacobsen, hans samtid och med särskilt fokus på de kvinnliga konstnärerna,  keramiken och de grundtvigiska konstnärerna .

Keramiksamlingen på Vejen konstmuseum bygger på  de många vaser, krukor, byster och små skulpturer som Niels Hansen Jacobsen donerade till sin hemstad.  Antalet av hans verk  har stadigt ökat  genom åren tack vare  donationer och pågående inköp.  På museet kan du studera alla sidor av hans vilda experiment, som även  idag verkar moderna.  Så småningom har museet  byggt upp en samling som sätter i perspektiv hans plats som medgrundare av dansk stengodshistoria – den högbrända keramiken som  han lärde känna i Paris. Därför finns  nu också en fin samling  fransk keramik från tiden kring 1900.

Gobo och Ljusdesign

Gobo är distributör av Ljusdesign i stora delar av Europa.  Ljusdesign är designat och utvecklat i Sverige och är ett av få märken som  själva tillverkar lamporna. Detta gör produkterna mer hållbara, eftersom Gobo kan skicka dem till Sverige om de behöver repareras, och det ger stor  flexibilitet då lamporna snabbt kan modifieras eftersom  de produceras i närheten.

Ljusdesign har ett strikt fokus på kvalitet och levererar  endast  lampor med rent, vitt ljus  med hög färgåtergivning. De använder de bästa LED-chipsen och  optimerar linserna så att  de får optimalt utbyte med ett högt Ra-värde  och en kraftfull utgång, som kan regleras med den inbyggda  dämpar.