Case Ragnarock

När ljuset bryter fram

Den arkitektoniska fasadbelysningen på musikmuseet Ragnarock har nominerats till det danska ljuspriset 2016.

Men försköningen av sinnena slutar inte där. Det spektakulära ljuset dras in över musikmuseets dörr och ger utställningen liv.

Ragnarock är en mycket speciell byggnad, oavsett varifrån man ser på den. Den är formad som en gigantisk, nitklädd tetrissten på fri fot och glittrar i solljuset i det råa industriområdet i Roskilde som numera kallas Musicon.

Om du går uppför den röda asfaltgången och in i den stora foajén kommer du att upptäcka att även byggnadens insida är täckt av röda nitar. Ljudet av Kim Larsens röst och Franz Beckerlees gitarr fyller rummet med en volym som är några decibel högre än vad man normalt skulle kunna uppleva på ett museum.

Men det är ingenting jämfört med det öronbedövande larmet som börjar så fort du kliver in i hissen och utställningen på tredje våningen. Eik Skaløe och Sods bjuder dig på en resa tillbaka till rockens och popens begynnelse i Danmark.

Ragnarock är Danmarks "samtida kulturhistoriska museum" som berättar om ungdomskulturens utveckling från 1950-talet till idag, med musiken i centrum. Ljuset har spelat en viktig roll i pop- och rockmusikens historia - och gör det fortfarande. Detta återspeglas både i utställningens konceptuella berättelse och i själva ljusdesignen.

Utställningens omfattande belysning utformades av Kasper Stouenborg i nära samarbete med utställningsdesigner Robert Nagy och White Noise Agency, som ansvarade för utställningsledning och koncept. AV Center vann upphandlingen om att leverera och installera den kompletta AV-lösningen och valde Gobo som belysningsleverantör.

Det är Kasper Stouenborg själv som entusiastiskt visar runt i utställningen på museet i eftermiddag. Han är utbildad teaterljusdesigner från Den nationale teaterskole och står bakom företaget Stouenborg ApS, som arbetar med rådgivning och installation inom ljud, ljus och video.

Ljuset i musiken

Det första du ser när du kliver ut ur hissen är en kalejdoskopisk spegelkorridor som öppnar sig till museets första stora ljusinstallation: en slags interaktiv kommandobrygga med en stor vit skärm framför. Skärmen belyses av fyra Panasonic laserprojektorer som kan styras från de olika kontrollpanelerna. Här kan du leva ut din inre ljuskonstnär a la Jean-Michel Jarre till ljudet av avslappnad psykedelisk musik.

Längs med väggen finns utställningar med olika föremål från bland annat den legendariske ljusmakaren Søren Danielsen - inklusive hans första ljusstake. En av de många rockrelikerna som visas på museet. Den mer konstnärliga och experimentella scenbelysningen blev en alltmer integrerad del av konsertformatet i slutet av 1960-talet och har varit det sedan dess.

I montrarna i museet har Kasper Stouenborg arbetat med miniatyrarmaturer från svenska Ljusdesign. De har specialtillverkats i två olika färgtemperaturer (2700 respektive 4200 kelvin). Här har han arbetat med att blanda kallt och varmt ljus för att ge mer liv och dynamik åt färgerna i de utställda föremålen.

Ljusdesignen försöker hela tiden att återspegla utställningens föränderliga teman. Ta till exempel rummet med evenemang inom ungdomskulturen. Här är belysningen medvetet vattenliknande för att symbolisera de ringar i vattnet som sångerna i samhället då (och nu) skapar I samma rum har en grön ljustråd (Thinlight) placerats i golvet och längs kanterna, vilket tillsammans med de akvarieliknande utställningarna också talar till vattenmetaforen.

Ett interaktivt sansebombardement

Varje rum i museet har ett eget tema. Ljus, fan-kultur, dans, kulturevenemang, media, musikstudio och så vidare. När man rör sig runt i utställningen märker man snabbt att det interaktiva elementet betonas. Överallt kan du lyssna, dansa och röra dig genom en myriad av små och stora installationer. Från en equalizervägg med en kronologisk musikkatalog till en överdimensionerad snurrande skivspelare.

Multirum och multitasking

Förutom de många belysnings- och AV-installationerna finns det i museets centrum ett stort multifunktionellt utrymme som kan användas för specialutställningar, evenemang och konserter. Därför har man i taket installerat ett brett utbud av rörliga lampor och profilstrålkastare som kan justeras exakt för att passa tillfället

Kärnan i hela ljusstyrningssystemet för utställningen är en MA 2 Replay Unit som styr all DMX-styrd belysning både i och utanför byggnaden. Som reserv och mobil fjärrkontroll har museet en MA2 Command Wing som kan användas när ljuset måste styras för konserter och specialarrangemang eller när programplaneringen av utställningsbelysningen måste ändras.

Om du tillbringar flera timmar i utställningen och det har blivit mörkt när du lämnar museet kan du njuta av den prisbelönta fasadbelysningen som Jesper Kongshaug har designat. Ljuset i allmänhet är en stor del av Ragnarocks uttryck både inomhus och utomhus, precis som det är en oskiljaktig del av musikkulturen.

Faktaboks

BYGHERRE:

  • Anlægsfonden Danmarks klippmuseum för ROMU-gruppen

UTSTÄLLNINGSLEDNING:

  • Byrån White Noise

UTSTÄLLNINGSDESIGN OCH GRAFIK:

  • HEAVY mot/Robert Nagy

LJUSDESIGN (UTSTÄLLNING):

  • STOUENBORG v/ Kasper Stouenborg

LJUSDESIGN (EXTERIÖR):

  • Jesper Kongshaug

RÅDGIVNING:

  • Jesper Harding (digitala installationer)
  • Stouenborg (AV, ljus, ljud)

AV-LEVERANTÖR OCH INSTALLATION:

  • AV Center

BELYSNINGSLEVERANTÖR:

  • Gobo

LEVERANTÖR AV INTERAKTIVA INSTALLATIONER:

  • No Parking