Case Ockupationsmuseet
Ljus och mörker slåss elegant om makten på Ockupationsmuseet
De dunkla, låga, små källarrummen i Gestapos gamla huvudkontor är inte riktigt lämpliga för utställningar. Därför var belysningen av utställningen på Ockupationsmuseet i Århus också en svår nöt att knäcka. Men ljusdesignern Jonas Kongsbach har använt detta hinder för att skapa maximal kontrast mellan ljus och mörker. Det skapar en scenografisk spänning som går in i besökarens kropp.
Ockupationsmuseet ligger i Århus gamla rådhus, som senare blev polisstation, och som från hösten 1944 fram till befrielsen var Gestapos högkvarter. De bevarade cellerna och källarrummen, där den tyska säkerhetspolisen förhörde och torterade motståndskämpar, utgör inramningen för en utställning som berättar om vardag, motstånd och Nazistiskt förtryck.
Berättande med ljus
Under 2020 genomgick museet, som tillhör Gamla stan, en stor renovering, bland annat genom att belysa utställningen. Jonas Kongsbach är ansvarig för belysning och teknik på utställningar gjorda efter 2015 i Gamla stan, och han har ansvarat för belysningen. Han har ett förflutet inom teatern och har lång erfarenhet av att sätta publiken på ett visst humör och skapa berättande med ljus:
– Jag sträcker mig så långt man kan mellan ljus och mörker på museet. I vardagsrummet har jag skapat dagsljusatmosfär. Här använder jag fönstren som ljuskälla för att skapa en ljus och vänlig atmosfär, som står i kontrast till tortyrrummet, där det finns mörkt och dystert ljus med offret i mitten. Mitt fokus är att skapa en belysning som stödjer berättelserna på bästa möjliga sätt.
Frågar man chefen för Ockupationsmuseet Søren Tange Rasmussen har ambitionen lyckats till fullo:
- I den dunkla korridoren där en hakkorsflagga hänger lyses den vita delen av flaggan upp, vilket skapar en dramatisk spänning mellan ljus och mörker som gör håren på nacken stå upp. Och i förhörsrummet, där det finns en docka föreställande ett tortyroffer, har Jonas gjort ljuset så att det ser ut som om solljuset skapar fängelsestänger. Det är imponerande väl genomfört.
En lampa – en utställning
Förutom att lokalerna var mycket mörka, krävde det låga taket, som på vissa ställen bara är 10-20 cm. Jonas Kongsbach behövde fläckar som var så små att man inte stöter huvudet mot dem, och i en design som passar platsens anda:
– Det är viktigt att utrustningen har rätt uttryck när man ställer in den i originalrum där de inte kan döljas. Jag letade efter små, subtila verktyg som inte stjäl fokus. I dessa rum krävs det inte mycket för att lamporna ska ta mer plats än vad vi vill visa.
Jonas Kongsbach hade mycket specifika krav på lampans egenskaper:
"Lampan måste kunna fokuseras och möjliggöra ljusspridning så att den bara lyser upp önskat område. Ljuskällan i lampan fick också förses med olika färgtemperaturer, så jag kunde göra både varmt ljus och kallt dagsljus. Dessutom ska lampan kunna återge rätt färger så att föremålen sticker ut så korrekt som möjligt. Ja, och då var jag tvungen att kunna styra den med DMX, så jag kunde göra någon form av cykel eller rörelse med ljuset.
Han sökte sparring hos Jens Lind, chef på Gobo, som är en mångårig leverantör av ljusteknik till Gamla stan, och som tillverkar belysning och levererar belysningsutrustning till museer och andra utställningsplatser.
- Jens och jag pratar samma språk, för han jobbar själv med utställningar och han vet vilken utrustning som fungerar optimalt när det gäller att få den effekt jag vill ha. Jens är inte bara en leverantör för mig utan väldigt mycket en sparringpartner, och han har hjälpt mig att hitta rätt lösningar för utställningen.
Jonas Kongsbach hade en ambition att använda ett minimum av utrustning men var osäker på om han skulle ha tillräckligt med möjligheter med små fläckar.
Jens Lind rekommenderade små, kraftfulla armaturer från det svenska märket Ljusdesign. En rälshöjd på 10 mm och en lamphöjd på max 60 mm skulle ge markfrigång, och även om lamporna är små visste Jens Lind att de skulle ge Jonas Kongsbach optimala möjligheter.
– Om man inte känner till lampan – så tror man att den är så liten att den inte kan göra någonting. När man har försökt använda den i olika installationer vet man att den kan användas i många, säger han och tillägger: –
Jag har använt den på Glyptoteket, där man behövde spotlights för att belysa det böjda guldmålade taket i entrén, som nästan försvann eftersom det inte fanns något ljus där uppe. Vi satte upp fläckar från Ljusdesign axel till axel, och det fick taket att lysa. Så jag visste att om de kunde göra det på Glyptoteket, kunde de också göra det i ockupationsmuseets mörka rum.
Styrsystem skapar liv och ljus
Lamporna från Ljusdesign har också fördelen att de kan styras med DMX och skapa den interaktivitet som är ett viktigt inslag i utställningen. Därför föll valet på platserna och operativsystemet CueCore2 från Visual Productions – allt tillhandahållet av Gobo.
Jonas Kongsbach har programmerat ljuset så att det aktiveras av Pir Sensor (passiv infraröd sensor) på museet. Så när du går mot projektionen, som visar en tysk officer, i förhörsrummet, finns det en utlösare som startar förhöret och ljussekvensen. Och om du går in i utställningsrummen aktiverar en rörelsesensor ljuset i montrarna.
Att visningslamporna bara tänds när det finns besökare är avgörande i ett museum där det ställs krav på hur många lux de enskilda museiföremålen får utsättas för.
Föremålen tål inte fluktuationer i temperatur och luftfuktighet, och eftersom lamporna placeras i montrarna var det ett krav att de inte skulle avge mycket värme.
Jonas Kongsbach har arbetat med scenografisk monterbelysning, där belysning av skyltar och föremål delas upp. Alla skyltar i montrarna är bakgrundsbelysta och framför skyltarna hänger föremålen och är sidobelysta framifrån. Det ger en 3D-effekt, där text och objekt kan styras individuellt, så att objekten sticker ut och texterna lätt kan läsas.
Søren Tange Rasmussen är entusiastisk över belysningen av museiföremålen, som han kallar en svår disciplin: - Vi har lyckats skapa en bra kontrast till rummens dunkel, där ljuset främst består av belysningen av museiföremålen, man dras helt enkelt till föremålen, som är utställningens brännpunkt.
Både Jonas Kongsbach och Jens Lind har en bakgrund inom teatern och rik erfarenhet av belysning i universum byggda med landskap. Men att göra utställningsbelysning på en riktig plats, som till och med har varit Gestapos huvudkontor, har varit väldigt speciellt: – Här är vi i de rum där nazisterna torterade danska motståndsmän för inte mer än 75 år sedan. Den dramatiska verkligheten har spelat in i arbetet med belysning, det har gjort det till en fantastiskt spännande uppgift – och jag måste erkänna att den ibland har gett en klump i halsen, säger Jonas Kongsbach.
Verklighet eller fiktion. Jonas Kongsbach och Jens Lind har en gemensam passion: att berätta historier med ljus. Och med ockupationen som tema kräver det full fart på scenografin i spelet mellan ljus och mörker