Case Naturkraft

Och det fanns ljus - på Naturkraft

 

När du kör förbi Naturkraft upplever du byggnaden på olika sätt varje gång. På kvällen är ljuset varmt och de tre kupolerna lyser upp i färger som skiftar med årstiderna. Under dagen är ljuset kallt och starkt. Ljuset följer dagsljusets rytm och stöder presentationen av naturen, som är fokus för upplevelsecentret vid Ringkøbing Fjord.

Naturkraft förmedlar naturens krafter så att de går in i kroppen. Byggnaden är ett stort tält, vilket gör att ljuset och ljudet känns starkare inomhus än utomhus: när det regnar fungerar taket som ett trumskinn, och ljuset utanför färgar rummet inomhus.

Peter Sand, chef för Naturkraft, och hans medarbetare ville ha ett hus med liv dygnet runt 365 dagar om året. Det var viktigt att byggnaden är intressant även när den är stängd. Att byggnaden har något över sig när man kör förbi på kvällen och man kan känna att det är något på gång där inne.

– På kvällen kan Naturkraft göra något speciellt. Du får helt enkelt kalla kårar. Det känns inte som om man är på samma plats, säger Peter Sand.

Röd tråd med ljus

Belysningsuppdraget på Naturkraft utfördes av Gobo, som tillverkar belysning och levererar belysningsutrustning till museer och andra utställningslokaler. Gobo har stått för den designade belysningen för publikutrymmena och utställningarna, förutom specialutställningen, och för att få belysningen installerad och integrerad.

Enligt Jens Lind, chef för Gobo och projektledare för belysningsuppdraget, handlade det om att få ljuset att fungera tillsammans så att det följde dagens rytm och stödde berättelserna på Naturkraft:

– Vi har haft ett nära samarbete med partnerna för att skapa en röd tråd i belysningen runt byggnaden som stöder de berättelser som vill förmedlas. Vi har lekt med färger och färgtemperaturer. Belysningstekniken har fortsatt att användas i hela huset

Och enligt arkitekten har ambitionen uppfyllts:

– Lösningen ligger inte bara i den automatiserade styrningen utan i hög grad i de inställningar som väljs för de olika ljusförhållandena. Det är begåvade färglösningar som lyfter fram byggnaden på bästa möjliga sätt, säger Jens-Erik Thøgersen.

Ljus möter projektion

Naturkraft består av stora öppna utställningsområden och mörka utställningsrum med sensoriska installationer.

En av utmaningarna med belysningen i Naturkraft var växlingen mellan de mycket ljusa utställningsområdena och de helt mörka utställningsrummen. Här var uppgiften att få ljuset att samspela med de projektioner som ingår i installationerna.

Ett viktigt verk inom Naturkraft är Livets träd. Här kan du följa trädet från blomningen på våren till det vackra lövfallet i en 12-minutersloop. Effekten skapas genom projektion med sex kraftfulla videoprojektorer på en stor himmelsk sfär.

Morten Ranmar, kreativ chef för No Parking, som står bakom Livets träd, säger att projektionen är den viktigaste ljuskällan i utställningsrummet:

– Verket är den viktigaste ljuskällan. Den tar upp mer än hälften av utrymmet. Allt du känner är en projektion. Projektionen hjälper till att skapa ljuset i rummet, som förstärks av projektioner i skogsbrynet

Utmaningen var därför att skapa en belysning i rummet som inte störde projektionen. Morten Ranmar arbetade nära Jens Lind från Gobo för att hitta rätt balans:

– Normalt hör projektioner och ljus inte ihop. Och om ljusdesignern kommer sent in i utvecklingsprocessen, upptäcker du ofta att han slösar med ljuset på projektionen. Men Jens förstår att projektionen måste ha maximal kontrast. Jag tycker att Jens har skapat en elegant lösning som stöder verket.

Desorientering som belysningsstrategi

Livets träd är ett verk som upplevs med kroppen. Du känner att du står under ett riktigt träd, du upplever snön, skymningen, de gröna löven på våren och de orangeröda löven på hösten - och färgerna är förstärkta.

Morten Ranmar och Jens Lind var enade om att fokus bör ligga på den sensoriska upplevelsen. Därför valde de att skapa minimal belysning, som i en biograf. Diskret punktbelysning och ett minimum av vägvisare användes vid in- och utgångar, men det finns mindre ljus i mitten av rummet och uppåt, så att man fångas upp av den sensoriska upplevelsen.

För att förstärka den sensoriska upplevelsen arbetade Morten Ranmar och Jens Lind med att skapa desorientering genom ett minimum av ljus:

– När du går från mycket ljusa till mycket mörka rum förlorar du orienteringen. Och vi ville behålla den känslan av desorientering. Det är en punkt där man måste vara vaksam. På samma sätt som skogsbotten inte är upplyst finns det inget ljus utöver det ljus som är absolut nödvändigt och försvarligt. säger Morten Ranmar.

Om du frågar arkitekten Jens-Erik Thøgersen om han tycker att dom lyckades få ljus och projektioner att samspela i de mörka rummen är svaret ett rungande ja:

– Belysningens scenografiska effekt utnyttjas perfekt i de mörka utställningsutrymmena - särskilt i scenografin kring Livets träd. Här finns det en naturlig rytm av ljus från projektionerna, som strålkastaren kompletterar väl.

Morten Ranmar och Jens Lind har också haft ett nära samarbete kring Vågen - en gigantisk ljusinstallation som man kan gå in i. Videoprojektioner och ljud skapar känslan av att stå i en brusande våg. De två ljusdesignerna hade många besök hos Spekta, som gjorde Vågen. Här arbetade de med en prototyp och experimenterade med hur ljuset skulle kunna stödja upplevelsen fullt ut.

Ljuset är halva utställningen

Gobo har också haft ett finger med i ljusspelet i Naturkrafts första specialutställning Arvet, som skapats av utställningsarkitekten Eskild Bjerre Laursen. Arvet handlar om människans strävan efter att förstå sig själv i förhållande till världen runt omkring henne genom tiderna.

Utställningen innehåller några mobiler som roterar, och Gobo har levererat de profilstrålkastare som lyser upp mobilerna. Det fanns inget egentligt samarbete, eftersom Eskild Bjerre Laursen är känd för att själv stå för belysningen av sina utställningar. Men profilbelysningen är en viktig del av Eskild Bjerre Laursens scenografi.

– Jag ville att mobilernas silhuetter skulle vandra över sfärens valv, och profillampornas kvalitet är att de är utrustade med linser som skapar exakta skuggor i taket. Det är en viktig ingrediens i rummet, säger Eskild Bjerre Laursen.

Om du frågar en erfaren utställningsarkitekt vad ljuset betyder för en utställning är svaret omedelbart: "Ljuset är halva utställningen". Eskild Bjerre Laursen utvecklar sitt resonemang:

– Ljuset får saker och ting att komma till liv. Det handlar om att skapa rätt ljusnivå, så att saker och ting glittrar och ser levande ut. I utställningen kastas ljuset ner över stammen och får trädet att se organiskt ut.

Det handlar inte bara om ljuset på utställningsföremålen utan också om ljuset i rummet:

– När man skapar ett rum som stimulerar fantasin får det inte vara för ljust - det måste finnas utrymme för skuggteckning på ytorna och för fantasin att arbeta, säger Eskild Bjerre Laursen.

När partners blir en familj

Gobos belysningsuppdrag på Naturkraft har krävt samarbete med många leverantörer:

– För att få denna belysningsuppgift att fungera är det viktigt att kunna samarbeta med alla leverantörer. Och även om det fanns tusentals utmaningar i projektet för Jens Lind, eftersom han var tvungen att lägga sista handen vid verket, lyckades han få igång ett fantastiskt samarbete med alla aktörer, säger Mette Hindkjær, projektledare på Naturkraft.

Både partners och utvecklare har uppskattat samarbetet:

– Dessa projekt är enormt komplexa och utmanande, och de brinner tillsammans mot en deadline. Det är därför viktigt att ha personer i teamet som tar ansvar för varandra och som verkligen vill varandra. Och vi lyckades skapa en känsla av att vara en familj, säger Peter Sand och tillägger stolt:

Det danska A-laget har tagit hand om den tekniska sidan av Naturkraft.

Och när A-laget spelar ser det lekfullt lätt ut:

– När jag tittar på belysningen i Naturkraft kan jag inte se något som sticker ut. När belysningen är bra löst är den nästan osynlig. Och det är faktiskt lite orättvist, säger Jens-Erik Thøgersen med ett leende.

Faktaruta

Följande företag har bidragit till utställningsdelen hos Naturkraft:

  • Arkitektur och design - Thøgersen & Stouby
  • Scenografi - Spekta
  • AV och interaktivitet - No Parking
  • Belysning, styrning och nätverk - Gobo A/S
  • Infrastruktur och planering - Taintec
  • Utställningsdesign - Eskild Bjerre Laursen
  • Grafisk design - Walk.agency
  • Elinstallation - Ringkøbing-Skjern Installationsforretning