Case Møntergården

Färgglad belysning av den vita antikviteten
 

En arkeologisk utställning med föremål från det antika Rom behöver inte nödvändigtvis vara iscensatt med den vanliga vita belysningen.

En ung romare poserar i contraposto - en kompositionell kroppsposition där en stående skulptur vilar på ett ben, vilket skapar en harmonisk rörelse i under- och överkroppen. Även om det bara är en kopia av en romersk staty, kan man förnimma den vita, glänsande marmorytan som är ett vanligt kännetecken för grekisk-romerska statyer i de flesta människors medvetande. Förutom att den nu badar i växelvis grönt, rött och blått ljus.

Skulpturen var en del av utställningen "Den romerska anslutningen - The Roman Connection" på Møntergården i Odense 2015. Utställningen fokuserade på de mycket olika samhällsformer som fanns i det forntida Europa - från det storslagna Romerska riket i söder till de germanska stamgemenskaperna norr om Donaufloden.

Själva utställningen byggdes runt en slingrande väg, ritad på golvet. Det skulle symbolisera resan från Rom - upp genom Europa - till slutdestinationen i Gudme på Fyn. Längs vägen kunde man, i de uppställda montrarna, inspektera de olika historiska artefakterna på nära håll. Som sådan en ganska traditionell konstruktion. Men istället för att följa den traditionella vägen ljusmässigt, som Glyptoteket till exempel gör på ett extremt smakfullt sätt, vill museet i Odense gå en mer alternativ väg.

Mättade, atmosfäriska färger

Ljusdesigner Jens Klastrup var ansvarig för att lösa denna uppgift, i nära samarbete med Lars Holm och utställningsansvarig Karsten Kjer Michaelsen. Den ursprungliga idén var att det först och främst skulle vara dramatisk. Det var ett ovanligt tillvägagångssätt för en arkeologisk utställning och gav formgivarna utrymme att experimentera med de mer mättade färgerna i paletten.

Det fanns inga redan existerande installationer i det stora vita rummet där utställningen skulle äga rum. En tom duk, så att säga. En Prolyte-trossgrid installerades därför först i taket för att stödja den mindre arsenal av armaturer som senare köptes in.

Ambitionen med belysningen var att den skulle omfatta hela rummet och skapa olika stämningar hos besökarna. När rutten följdes skulle de olika platserna belysas med färgade och vita LED-lampor, liksom golvet, väggarna och banderollerna med målade naturalistiska bilder skulle belysas i olika stämningar. Dagsljus, solnedgång, molnigt väder eller andra mer abstrakta belysningar i till exempel blå och gröna färger. Det viktigaste var att sätta besökaren i en speciell stämning. Att skapa ett vagt tillstånd av affekt hos publiken, i syfte att öka sinnena och intrycken.

Enkelt kontrollsystem

För att skapa ett mer dynamiskt och organiskt utseende ändrades ljuset enligt en kodad dygnscykel via ljusstyrningsprogrammet "GrandMA onPC" och ett gränssnitt (MA2 Node) som kunde omvandla datorns digitala signal till en DMX-signal som kunde förstås av de flesta belysningsarmaturer.

Det var viktigt för museet att allt kunde kontrolleras från en enda surfplatta av nästan alla anställda. Ett

gränssnitt skräddarsyddes därför för att styra GrandMA onPC-applikationen och tända och släcka hela utställningsbelysningen med en enda beröring av skärmen.

Faktaboks

FAKTA:

  • MUSEUM: Møntergården, Odense
  • UTSTÄLLNINGSANSVARIG: Karsten Kjer Michaelsen
  • VISUELL ARKITEKT: Lars Holm
  • BELYSNINGSDESIGN: Jens Klastrup
  • LEVERANTÖR AV BELYSNING: Gobo

ARMATURER:

  • Philips Selecon PL1 RGBW LED-profil
  • Philips Selecon PL1 RGBW LED Fresnel
  • Philips Selecon Wing Wall Wash RGB LED
  • Megaman Toby AR111 LED

STYRNING:

  • MA2 OnPc-programvara
  • MA2 Port Node

UPPHÄNGNING:

  • Prolyte X30D truss med inbyggd 3-fas strömskena, vitlackerad.